معرفی انواع مانیتور کامپیوتر و قیمت آن‌ها

مانیتور کامپیوتر چیست؟

مانیتورهای کامپیوتر در طول سال‌ها تکامل و پیشرفت زیادی داشته‌اند و کیفیت تصویر نیز یکی از این پیشرفت‌ها در صفحه نمایشگر است. در این مقاله، ما توضیح خواهیم داد که مانیتور کامپیوتر چیست و انواع آن‌ها کدام‌اند.

همچنین در مورد انواع مختلف و نحوه اتصال آنها به کامپیوتر بیشتر توضیح خواهیم داد.

مانیتور کامپیوتر چیست؟

مانیتور یک دستگاه نمایشگر، مانند صفحه تلویزیون است که سیگنال خروجی گرافیکی را از کارت گرافیک رایانه شما تفسیر و نمایش می‌دهد و آن را روی صفحه نمایش می‌دهد و یکی از لوازم جانبی کامپیوتر نیز محسوب می‌شود..

این به شما امکان می‌دهد تا رابط نمایشگر را برای تعامل با رایانه و با استفاده از وسایل جانبی مختلف مانند ماوس یا صفحه کلید مشاهده کنید. برای درک بهتر مانیتور کامپیوتر، دانستن انواع مختلف آن مفید است.

انواع مختلف صفحه نمایشگر کامپیوتر

فناوری‌های نمایش در برنامه‌های مختلف با اشتراک فناوری پایه یکسان تکامل یافته است. هر دو صفحه تلویزیون و کامپیوتر با استفاده از CRT خلأ (لوله پرتو کاتدی) شروع به کار کردند.

مانیتورهای CRT

این نوع مانیتور کامپیوتر برای کار کردن به قدرت و تجهیزات الکترونیکی بیشتری نیاز داشت. بسیاری از مدارهای آنالوگ دست و پا گیر بودند و فضای زیادی را اشغال می‌کردند.

علاوه بر آن، خود CRT به فاصله معینی بین ناحیه صفحه نمایش و تفنگ‌های الکترونی واقع در انتهای گردن نیاز دارد، زاویه دید مناسبی دارند. نقص آشکار دیگر این واقعیت آشکار است که نمی‌توان از آن برای مانیتور لپ تاپ استفاده کرد.

مانیتورهای LCD

در ادامه مانیتورهای LCD جایگزین CRT شدند. در ابتدا، آنها مشکلات عملکرد مربوط به زمان پاسخگویی داشتند، اما در نهایت، آن مشکلات حل شد.

مانیتورهای LCD به نور پس زمینه نیاز دارند تا تصویر را برای ما روشن کنند. این فناوری نور پس زمینه نیز دستخوش تغییرات انقلابی شده است.

مانیتور کامپیوتر LCDدر ابتدا از CFL (لامپ‌های فلورسنت فشرده) استفاده می‌شد. تخته‌های اینورتر که ولتاژ را افزایش می‌دادند تا آنها را تغذیه کنند، غیر قابل اعتماد بودند.

خوشبختانه CFLها با LED جایگزین شدند. این امر باعث می‌شود مانیتورهای LCD بسیار قابل اعتماد تر باشند.

نکات مهم در خرید بهترین مانیتور کامپیوتر

برای کسانی که به فکر خرید بهترین مانیتور کامپیوتر هستند، در اینجا هشت نکته برای خرید صفحه نمایشگر کامپیوتر آورده شده است.

نقش اصلی صفحه نمایشگر

اولین چیزی که باید قبل از این که تصمیم به خرید صفحه نمایشگر کامپیوتر بگیرید، نقش اصلی صفحه نمایشگر است.

آیا برای کارهای محاسباتی روزمره مانند ویرایش اسناد است؟ یا برای بازی هست؟

در حالی که یک مانیتور استاندارد می‌تواند اکثر وظایف را به اندازه کافی انجام دهد، کارهای تخصصی‌تر مانند ویرایش عکس یا فیلم ممکن است به ویژگی‌های خاصی مانند طیف رنگی گسترده نیاز داشته باشد.

اندازه و وضوح صفحه نمایش

به گفته سازندگان، محبوب‌ترین اندازه صفحه نمایش مانیتور ۲۴ و ۲۷ اینچ است.

یک صفحه نمایش بزرگ‌تر به طور کلی به شما امکان می‌دهد اطلاعات بیشتری را مشاهده کنید، اما از وضوح صفحه غافل نشوید، زیرا بر وضوح تصاویر تأثیر می‌گذارد.

اندازه وضوح و اندازه مانیتور کامپیوتربرای مثال، یک مانیتور ۲۷ اینچی با رزولوشن ۱۹۲۰ در ۱۰۸۰ پیکسل یا 1080p به وضوح یک مانیتور ۲۴ اینچی با وضوح یکسان نیست. از این رو، اولی ممکن است برای برنامه‌های کاربردی متن سنگین ایده آل نباشد. با این حال، گیمرها ممکن است رزولوشن کمتری را ترجیح دهند تا عملکرد گرافیکی را به حداکثر برسانند.

برعکس، رزولوشن 4K روی صفحه‌نمایش ۲۷ اینچی ممکن است باعث شود متن و اشیاء خیلی کوچک به نظر برسند، اگرچه می‌توان آن را در تنظیمات رایانه اصلاح کرد.

با توجه به همان اندازه صفحه نمایش، یک مانیتور کامپیوتر با وضوح بالاتر احتمالاً گران‌تر از دیگری با وضوح پایین‌تر است.

نسبت تصویر

در حالی که اکثر مانیتورها دارای نسبت تصویر 16:9 هستند، مدل‌های فوق عریض با نسبت تصویر 21:9 یا 32:9 دارای کشش هستند، زیرا یک مانیتور فوق عریض می‌تواند جایگزین دو یا حتی سه مانیتور شود و حاشیه‌های ناخوشایند صفحه بین چندگانه را حذف کند.

روشنایی مانیتور کامپیوتر

بیشتر مانیتورها بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ نیت روشنایی ارائه می‌دهند. با توجه به اینکه محتوای محدوده دینامیکی بالا (HDR) به طور فزاینده‌ای برای رایانه‌ها در دسترس است، انجمن استانداردهای الکترونیک ویدئو استاندارد DisplayHDR را ایجاد کرده است تا به مصرف کنندگان اطلاع دهد که آیا مانیتور قادر به نشان دادن محتوای HDR به درستی است.

روشنایی مانیتور کامپیوترچندین لایه در استاندارد DisplayHDR وجود دارد. به عنوان مثال، مشخصات سطح پایه DisplayHDR 400 حداقل حداکثر روشنایی ۴۰۰ نیت و یک طیف رنگ استاندارد را الزامی می‌کند.

اگر HDR که در کنسول‌های بازی نیز پشتیبانی می‌شود، برای شما مهم است، مانیتوری با گواهی DisplayHDR 1000 انتخاب کنید که حداکثر روشنایی ۱۰۰۰ نیت و طیف رنگی وسیع را مشخص می‌کند.

انحنای مانیتور

گفته می‌شود که مانیتورهای منحنی تجربه غوطه‌ورتری را ارائه می‌دهند و چشم را کمتر خسته می‌کنند. آنها همچنین تمایل به داشتن یک صفحه نمایش بزرگ دارند تا بتوانند میدان دید کاربر را بهتر پوشش دهند.

انحنای مانیتور کامپیوترمقدار انحنا معمولاً به صورت رقمی مانند 1800R نشان داده می‌شود، به این معنی که مانیتور کامپیوتر به اندازه دایره‌ای با شعاع ۱۸۰۰ میلی متر منحنی است. رقم پایین‌تر به معنای منحنی برجسته‌تر است.

پورت‌ها و کانکتورها

مانیتورها معمولاً دارای کانکتورهای HDMI و DisplayPort هستند. آنها همچنین ممکن است یک هاب USB برای پشتیبانی از چندین دستگاه USB و بلندگوهای داخلی برای پخش صدا داشته باشند.

نسل‌های مختلفی برای HDMI و DisplayPort وجود دارد که قابلیت‌های متفاوتی دارند. به عنوان مثال، HDMI 2.0 و DisplayPort 1.4 پهنای باند بیشتری دارند که رزولوشن بالاتر و نرخ تازه سازی بالاتر را نسبت به نسخه‌های قدیمی‌تر امکان‌پذیر می‌کند.

فناوری G-Sync انویدیا به کانکتور DisplayPort 1.2 نیز نیاز دارد در حالی که FreeSync AMD می‌تواند با HDMI کار کند.

مانیتورهای جدیدتر (و پریمیوم‌تر) اغلب دارای یک درگاه USB-C هستند که می‌توان از آن برای انتقال انرژی و همچنین انتقال سیگنال‌های صوتی و تصویری استفاده کرد.

خرید مانیتور کامپیوتر

همانطور که در مورد نحوه انتخاب کامپیوتر نکاتی را قبل از خرید نام بردیم، مهم است که صفحه نمایشگر کامپیوتر خود را نیز از فروشگاه معتبری خریداری کنید.

خرید مانیتور کامپیوترفروشگاه اداری آرا در زمینه فروش انواع لوازم اداری و همچنین صفحه نمایشگر کامپیوتر با بیش از 20 سال سابقه در تهران فعالیت می کند، اگر شما هم قصد خرید مانیتور کامپیوتر را دارید می‌توانید هم به صورت آنلاین و یا حتی با حضور در فروشگاه اداری آرا صفحه نمایشگر کامپیوتر مورد نظر خود را تهیه کنید.

قیمت مانیتور کامپیوتر

قیمت مانیتورها نسبت به اندازه، برندشان و تصویر مانیتور مانند 4K بودن مانیتور متفاوت است. مثلاً مانیتور ال جی (LG) و مانیتور سامسونگ (Samsung) و همچنین ایسوس (Asus) متفاوت است.

همچنین شما می‌توانید برای استعلام قیمت صفخه نمایشگر کامپیوتر خود با کارشناسان فروشگاه اداری آرا در ارتباط باشید.

در آخر

امیدوارم با مطالعه این مقاله در خرید مانیتور کامپیوتر بهترین انتخاب را داشته باشید. اگر شما هم از برندی خاص در صفحه نمایشگر کامپیوتر استفاده کرده‌اید تجربه خود را نیز با ما و حتی کاربران و مشتریان ما به اشتراک بگذارید.

همچنین نظرات و سؤالات خود را در قسمت دیدگاه‌ها با ما در میان بگذارید.

امتیاز
[کل: 0 میانگین: 0]
arezoo bakhsharab
قیمت روز محصولات فروشگاه اداری آرا
ارسال دیدگاه