چیپست کارتریج چیست و چه کاربردی دارد

چیپست کارتریج چیست

“چیپست کارتریج چیست” این سؤال خیلی از افرادی است که تراشه کارتیج پرینتر دچار مشکل می‌شود از خود می‌پرسند و نمی‌دانند این قطعه مهم در پرینتر چه عملی را انجام می‌دهد.

زمانی که چیپست کارتریج پرینتر از کار افتاده باشد، یک پیام هشداری بر روی رایانه شخصی شما ظاهر می‌شود که به شما اطلاع می‌دهد که تونر چاپگر شما کم است.

این تراشه‌ها که تراشه‌های هوشمند چاپگر یا جوهر نیز نامیده می‌شوند، توسط چاپگرها برای نظارت بر ذخایر و سطوح کارتریج تونر فعلی دستگاه پرینتر شما استفاده می‌شوند.

چیپست کارتریج با رایانه شخصی شما ارتباط برقرار می‌کنند تا در صورت رسیدن به سطوح خاصی یا در صورت بروز هر مشکل دیگری، هشدارهایی را ارائه دهند.

در این مقاله بررسی خواهیم کرد که چیپست کارتریج چیست و چه کاربردی دارد، همچنین شما را با نحوه ریست چیپست کارتریج HP نیز آشنا خواهیم کرد.

چیپست کارتریج‌ها اکنون بخشی جدایی ناپذیر از صنعت چاپ هستند. تراشه کارتریج در ابتدا یک دستگاه بسیار ساده بود که اکنون به پیشرفته و پیشرفته تبدیل شده است.

آشنایی با چیپست کارتریج

هنگامی که از چاپگر استفاده می‌کنید، گاهی با پیام خطایی مواجه می‌شوید که به شما هشدار می‌دهد که تونر چاپگر شما کم است.

این ارتباط به موقع را از طریق چیپست کارتریج دریافت می‌کنید. تراشه تونر گاهی اوقات خرده هوشمند جوهر یا تراشه چاپگر نیز نامیده می‌شود.

آن‌ها برای نظارت بر سطح کارتریج‌های تونر در چاپگر و صدور پیام هشدار در سطح مشخصی مفید هستند. حال ببینیم چیپست کارتریج چیست. چیپست کارتریج دستگاهی است که از طریق تماس مستقیم یا از طریق فرکانس رادیویی با چاپگر ارتباط برقرار می‌کند.

آشنایی با چیپست کارتریجاین تراشه بر روی یک برد مدار فشرده نصب شده است و دارای حافظه‌ای برای ذخیره اطلاعات است. حتی برای ارائه پاسخ کاربر به یک پردازنده متصل است. این در درجه اول عملکرد کارتریج را در طول زمان ردیابی می‌کند.

بیشتر جوهرهای چاپگر و تونرهای برندهای HP و Canon مجهز به چیپست های کارتریج هستند. تنها چند مدل چاپگر Brother دارای تراشه‌هایی برای ردیابی مصرف جوهر هستند. حال که متوجه شدید چیپست کارتریج چیست نگاهی به تاریخچه این قطعه به عنوان یکی از لوازم مهم در پرینتر بپردازیم.

تاریخچه چیپست های کارتریج

خیلی قبل‌تر از تراشه‌های کارتریج، فیوزهای الکتریکی ساده به همین منظور عمل می‌کردند. آن‌ها بسیار ارزان بودند و به راحتی قابل تعویض بودند، با این حال، هیچ جا به اندازه یک تراشه کارتریج مفید نبودند.

اولین تراشه کارتریجی که طراحی شد، ساده و آسان با کمک بازنویسی کد بازنشانی شد. در سال 1992، تراشه کارتریج برای اولین بار در موتور TEC 1305 و بعداً در موتور زیراکس N24 استفاده شد. بعداً، تراشه تخته سیمی بزرگ به یک هنجار تبدیل شد.

همان‌طور که کوچک سازی تراشه‌ها به طور جدی شروع شد، تراشه کارتریج نیز شروع به کوچک شدن کرد در حالی که کدهای رمزگذاری برای آن پیچیده‌تر شدند.

تا یک زمانی همه تراشه‌های کارتریج از نوع تماسی بودند، یعنی به صورت دستی از طریق پدهای صفحه‌ای با چاپگر واقعی در تماس بودند. بعدها، تراشه‌های نوع فرکانس رادیویی (RF) توسعه یافتند و این تراشه‌ها از آنتن‌ها برای ارسال سیگنال به چاپگر برای ارتباط استفاده کردند.

در حال حاضر، تقریباً تمام تراشه‌های کارتریج مورد استفاده برندهای مختلف، تراشه‌های ریزپردازنده‌ای هستند که برای هدف خاصی از ذخیره‌سازی اطلاعات طراحی شده‌اند.

تاریخچه چیپست کارتریج چیست چیپست های کارتریج انواع مختلفی دارند و دو تفاوت اصلی بین آن‌ها است که عبارت‌اند از، رمزگذاری شده و غیر رمزگذاری شده.

ماژول رمزگذاری شده که کمی گران‌تر است، پاسخ به سؤالات چاپگر را محاسبه می‌کند. اگر ماژول غیر رمزگذاری شده با قاب متفاوت از نسخه اصلی باشد یا اگر به‌روزرسانی میان‌افزار باعث ایجاد سؤالات متفاوت شود، نمی‌تواند به سؤالات پاسخ دهد.

به عبارت دیگر، یک ماژول رمزگذاری شده پاسخ درست را محاسبه می‌کند در حالی که نسخه غیر رمزگذاری شده فقط قادر به ارسال پاسخ‌های برنامه ریزی شده است. در ادامه مطلب چیپست کارتریج چیست می‌خواهیم شما را با انواع آن آشنا کنیم.

اطلاعات روی چیپست کارتریج چیست؟

صد درصد مشخص نیست که کدام اطلاعات در یک تراشه موجود است (همچنین در هر نوع متفاوت است)، اما عمدتاً به سه نکته زیر مربوط می‌شود:

کدام کارتریج نصب شده است

در ادامه موضوع چیپست کارتریج چیست می‌خواهیم ببینیم تراشه از کجا می‌داند که چه نوع کارتریجی بر روی دستگاه نصب شده است.

تراشه می‌داند کدام کارتریج نصب شده است، نه تنها نوع مناسبی (مناسب برای چاپگر)، بلکه رنگ آن و اینکه آیا کارتریج با ظرفیت بالا یا کم است؛ بنابراین یک تراشه برای یک فیروزه‌ای مانند تراشه برای سرخابی نیست.

به عنوان مثال، تراشه به بررسی اینکه آیا کارتریج صحیح در جای درست قرار گرفته است یا خیر و همچنین به درستی متصل شده است (در چاپگر در جای خود کلیک می‌کند) کمک می‌کند.

مصرف کارتریج

تراشه همچنین میزان پر بودن کارتریج را اندازه گیری می‌کند تا به کاربر در رایانه نشان دهد که کارتریج چقدر پر است. این البته بسیار مفید است، متأسفانه از این اطلاعات برای جلوگیری از استفاده از کارتریج‌های غیر اصل و پر کردن مجدد نیز استفاده می‌شود.

تاریخ انقضا و گارانتی

تراشه‌هایی وجود دارند که تاریخ انقضای کارتریج را پیگیری می‌کنند. این اطلاعات در مورد برخی از کارتریج‌های (HP) برای “ارائه کیفیت مطلوب به مصرف کننده” سوء استفاده می‌شود.

همچنین از تراشه‌ها برای جلوگیری از کارتریج‌های سازگار و پر کردن مجدد استفاده می‌شود. از آنجایی که تراشه میزان چاپ صورت گرفته را پیگیری می‌کند، عملیات تراشه می‌تواند در حد مجاز متوقف شود. این معمولاً شما را آزار نمی‌دهد، اما وقتی کارتریج دوباره پر می‌شود، تراشه همچنان فکر می‌کند که کارتریج (تقریباً) خالی است.

نکات مهم استفاده از چیپست کارتریج چیست

هنگام پر کردن یا انتقال تراشه، ممکن است اتفاق بیفتد که تراشه هنوز “اطلاعات قدیمی” را از چاپگر داشته باشد. در نتیجه، (به اشتباه) تصور می‌شود که کارتریج درج شده خالی است، زیرا این اطلاعات در تراشه ذخیره می‌شود.

برای غلبه بر این مشکل، ریست‌های چیپ وجود دارد. اینها دقیقاً همان کاری را انجام می‌دهند که از نامشان مشخص است. آن‌ها تراشه چاپگر را ریست می‌کنند. معمولاً کارتریج (دارای تراشه) برای چند ثانیه روی ریست کلیک می‌شود تا زمانی که چراغی روشن شود که نشان می‌دهد تراشه ریست شده است.

اهمیت استفاده از چیپست کارتریج چیستپودر تونر جزء ضروری یک چاپگر است. وقتی تونر چاپگر HP شما تمام می‌شود، باید یک کارتریج جدید خریداری کنید که می‌تواند بسیار گران باشد. یک جایگزین ارزان‌تر، پر کردن تونر کارتریج HP موجود است.

با این حال، مشکل این است که چاپگر HP همچنان کارتریج پر شده را خالی می‌شناسد، مگر اینکه کارتریج را به درستی ریست کنید. تنظیم مجدد کارتریج تونر یک فرایند ساده است که نباید بیش از سی دقیقه از وقت شما را بگیرد.

ریست کردن چیپست کارتریج HP

  • چاپگر را خاموش کنید.
  • دکمه سبز رنگ چاپگر را فشار داده و نگه دارید و چاپگر را روشن کنید. خواهید دید که چراغ‌ها برای لحظه‌ای چشمک می‌زنند و سپس خاموش می‌شوند. پس از چند ثانیه، چراغ توجه روشن می‌شود و به دنبال آن چراغ آماده و چراغ سبز روشن می‌شود. به فشار دادن دکمه سبز ادامه دهید. در چند ثانیه چراغ توجه و چراغ آماده خاموش می‌شود.
  • در حالی که دکمه سبز رنگ را فشار می‌دهید، دکمه چرخش تونر را فشار دهید. همان‌طور که دکمه تونر را برای مدت کوتاهی فشار می‌دهید، چراغ چشمک زن را خواهید دید. هم دکمه تونر و هم دکمه سبز را رها کنید.
  • دکمه قرمز (دکمه لغو) را مکرراً فشار دهید. اکنون تمام چراغ‌های کاری چاپگر خاموش می‌شوند.
  • درب پرینتر HP را یکبار باز و بسته کنید. چراغ شروع به چشمک زدن خواهد کرد.
  • دکمه سبز رنگ را فشار دهید. تراشه کارتریج تونر HP شما بازنشانی خواهد شد.

نتیجه گیری

امیدوارم با مطالعه موضوع چیپست کارتریج چیست اطلاعات مفیدی را در این زمینه کسب کرده باشید. در آینده‌ای نزدیک در مورد نحوه ریست کردن چیپست سامسونگ هم توضیح خواهیم داد.

اگر شما هم به دنبال چیپست کارتریج با قیمت مناسب هستید، به راحتی می‌توانید از فروشگاه آنلاین اداری آرا این محصول را به صورت اینترنتی خریداری کنید. تجربیات و نظرات خود را در رابطه با این موضوع با ما در میان بگذارید.

امتیاز
[کل: 1 میانگین: 5]
arezoo bakhsharab
قیمت روز محصولات فروشگاه اداری آرا
ارسال دیدگاه